Elementy projektowania >> Kolor > Znaczenie kolorów ciepłych

W związku z faktem, że kolor ma wpływ na nastrój i zachowanie człowieka, jest bardzo istotnym narzędziem w procesie projektowania graficznego. Żeby jednak dobrać kolor odpowiedni do przekazywanego komunikatu ważna jest znajomość psychologii i symboliki barw. Równocześnie należy pamiętać, że odbiór kolorów zależy również od innych czynników, np. kultury odbiorcy czy jego osobistych doświadczeń, nasycenia danej barwy, kolorów otaczających itp.

Kolory ciepłe są generalnie bardzo energetyczne i podniecające.  Używa się ich do wyrażania emocji, począwszy od radości i entuzjazmu, po namiętną miłość i agresję. Ze względu na te emocjonalne właściwości nie należy ich używać w zbyt dużych ilościach.

Kolory ciepłe

Kolory ciepłe

Kolor czerwony

Najsilniejszy z kolorów. Kojarzy się z krwią, przemocą, wojną i ogniem. Może wyrażać wściekłość i agresję lub miłość i pasję. W ruchu drogowym symbolizuje zagrożenie i zakaz (czerwone światło). Obecny na wielu flagach narodowych.
W Chinach czerwony jest kolorem szczęścia i dobrobytu, w południowej Afryce kolorem żałoby a w Japonii  symbolem bohaterstwa. W Europie może  się kojarzyć z rewolucją i komunizmem.

Czerwony podwyższa ciśnienie krwi i przyspiesza oddychanie. Stymuluje metabolizm i wzmaga apetyt więc jest dobrym wyborem dla projektów związanych z żywnością. Pasuje również do sytuacji kiedy chcemy wyrazić moc lub pasję, nakłonić do podjęcia działań. W reklamach czerwień jest często używana do wywołania skojarzeń erotycznych.
W  dużych ilościach czerwony może działać przytłaczająco. Użyty w formie akcentu, wysuwa się na pierwszy plan i przyciąga uwagę. Odcienie jasne są bardziej energetyczne,  ciemne bardziej eleganckie.

Kolor różowy

Różowy jest słodką, delikatną stroną czerwieni. Oba kolory symbolizują miłość ale czerwień jest pełna namiętności a róż romantyczny i czarujący.

Różowy działa uspokajająco ale użyty w nadmiarze może wywoływać uczucie osłabienia.

W wielu kulturach to kolor małych dziewczynek. Pasuje również do projektów związanych z produktami i usługami dla kobiet, tj. salonów piękności i  przemysłu kosmetycznego.. Korzystny dla sklepów oferujących słodycze. Można go także używać do nadania żartobliwego tonu czy wyrażenia czułości.

Kolor pomarańczowy

Połączenie energii koloru czerwonego ze szczęściem żółtego. Kolor intensywny ale pozbawiony agresji. Kojarzy się z radością i słońcem, odcienie przytłumione – z ziemią i jesienią. Symbolizuje ruch i zmianę a poprzez skojarzenie z owocem pomarańczy – zdrowie i witalność. Kolor ostrzegawczy w ruchu drogowym.

Inspiruje i wywołuje entuzjazm. Stymuluje apetyt i towarzyskie rozmowy dlatego jest często stosowany w restauracjach i kawiarniach. Odpowiedni również dla hoteli i mediów społecznościowych a ze względu na skojarzenia z przygodą dla biur podróży. Można go także stosować w promocji żywności oraz artykułów dla dzieci i młodzieży. Odcień brzoskwiniowy będzie pasował do salonów piękności.

Kolor żółty

Żółty to najjaśniejszy z kolorów ciepłych. Symbolizuje światło słoneczne, szczęście, ruch i intelekt a w znaczeniu negatywnym – hańbę, oszustwo i tchórzostwo.

W Egipcie żółty jest symbolem żałoby a w Grecji – smutku.

Żółta barwa stymuluje umysł i powoduje wzrost zdolności logicznego rozumowania, przyśpieszając proces podejmowania decyzji. Zbyt wiele żółtego może jednak wywoływać niepokój i nerwowość, szczególnie u ludzi starszych.

Pasuje do artykułów dziecięcych i związanych z aktywnym wypoczynkiem. Nieodpowiedni do promocji prestiżowych artykułów dla mężczyzn oraz do wyrażania stabilności i bezpieczeństwa.

Kolor złoty

Kolor złoty – kuzyn żółtego, poprzez skojarzenie z najcenniejszym metalem szlachetnym, symbolizuje wysoką jakość, dostojeństwo i bogactwo.

Może budzić uczucie szczęścia i rozkoszy lub strachu i niepokoju.

Niewielkie ilości metalicznej złotej farby stosuje się na formalnych zaproszeniach, certyfikatach czy dyplomach. W połączeniu z granatowym pasuje dla towarów przeznaczonych dla mężczyzn.

 

Możesz skomentować wpis, lub utworzyć trackback z własnej strony.

4 komentarze do “Elementy projektowania >> Kolor > Znaczenie kolorów ciepłych”

  1. kreatorka napisał(a):

    M.in. ten artykuł spowodował wybór kolorów na naszą stronkę. Wybraliśmy żółty i pomarańczowy. 🙂 Pozdrawiam.

  2. Maciej napisał(a):

    Fajny artykuł.

Skomentuj