Projektowanie graficzne >> Zasady projektowania > Spójność

Spójność

Co to jest spójność?

Spójność w projektowaniu graficznym ma za zadanie powiązać w jedną całość wszystkie elementy projektu. Każdy z nich powinien pasować do pozostałych a wszystkie razem do całości i przekazywanego komunikatu.  Zasada spójności jest oparta na teorii Gestalt, wg której elementy podobne lub rozmieszczone w odpowiedni sposób są grupowane i spostrzegane jako całość oraz tworzona jest pomiędzy nimi relacja znaczeniowa.

Sposoby budowania spójności

Poczynając od przestrzeni, jej rozmiar i kształt dobieramy do celu projektu i jego nastroju (więcej we wpisie Elementy projektowania > Przestrzeń). W tej przestrzeni odpowiednio rozmieszczamy wszystkie użyte elementy, zwracając uwagę na zachodzące pomiędzy nimi relacje, takie jak: odległość, wyrównanie, ciągłość i podobieństwo.

Odległość
Elementy zbliżone są postrzegane jako powiązane i na odwrót.  Wynika z tego, że  elementy, które mają coś wspólnego powinny zostać umieszczone blisko siebie a elementy niepowiązane należy odseparować.

Np. nie rób odstępu pomiędzy nagłówkiem a pierwszą linijką tekstu (akapitu). Nie rób odstępu pomiędzy obrazkiem a jego etykietą, opisem lub pomiędzy opisem produktu a przyciskiem KUP. Bliskość pomaga rozpoznać, które elementy są powiązane. zamiast te elementy separować utwórz pustą przestrzeń wokół grupy. To podkreśli ich współzależność.

Wyrównanie
Wyrównanie to rozmieszczenie elementów względem siebie w taki sposób, że ich krawędzie lub osie symetrii biegną wzdłuż tej samej linii. Elementy wyrównane są postrzegane jako powiązane.

Ciągłość
Elementy powinny być rozmieszczone tak, żeby wzrok przechodził płynnie od jednego do drugiego, wzdłuż łączących je niewidocznych lub widocznych linii.

Relacje przestrzenne

Relacje przestrzenne – odległość, wyrównanie, ciągłość

Podobieństwo
Podobieństwo tworzy wyraźny związek pomiędzy elementami.  Można je osiągnąć poprzez powtarzanie elementów i/lub ich właściwości. Podobne mogą być kolory, kształty, tekstury, rozmiar czy położenie.

Kolor
Konsekwentna kolorystyka i używanie kolorów ze sobą harmonizujących jest najłatwiejszą metodą stworzenia spójności kolorystycznej (więcej we wpisie Kolor > Dobór kolorów – zestawienia i hierarchia barw)

Kształt
Podobieństwo kształtów występuje wówczas gdy wszystkie kształty są geometryczne lub wszystkie organiczne, konsekwentnie kanciaste lub łagodne. To nie znaczy, że nie można użyć kwadratu w projekcie, w którym przeważają kształty okrągłe ale można, np.  zaokrąglić jego wierzchołki (więcej we wpisie Elementy projektowania > Kształt)

Tekstura
Wszystkie zastosowane tekstury powinny budzić podobne odczucia i pasować do nastroju projektu. Wniosek z tego, że postarzony papier nie będzie pasował do projektu, który ma budzić wrażenie nowoczesności (więcej we wpisie Elementy projektowania > Tekstura).

Rozmiar
Ten sam rozmiar sugeruje tą samą ważność dlatego wielkość elementów powinna być odpowiednio dopasowana do ich miejsca w hierarchii (więcej we wpisie Zasady projektowania > Hierarchia).

Podobieństwo

Podobieństwo – kolor, kształt, rozmiar

I na koniec jeszcze jedna uwaga… Zbytnia jednolitość może okazać się nudna. Określony stopień urozmaicenia zwiększy zainteresowanie nie burząc spójności projektu. Jednak  wstępnym warunkiem dostrzeżenia różnicy jest podobieństwo.

Możesz skomentować wpis, lub utworzyć trackback z własnej strony.

2 komentarze do “Projektowanie graficzne >> Zasady projektowania > Spójność”

  1. Maciej Błażejczyk napisał(a):

    Bardzo ciekawy artykuł, podstawy ale mimo to wielu o tym zapomina 🙂

  2. Magda napisał(a):

    Zapewne dlatego, że z upływem lat mamy coraz więcej informacji do zapamiętania 🙂

Skomentuj