Projektowanie graficzne >> Elementy projektowania > Tekstura

Tekstura w projektowaniu

Co to jest tekstura?

Tekstura jest właściwością powierzchni. Wszystko co ma powierzchnię ma też teksturę, więc, czy nam się to podoba czy nie, jest ona częścią każdego projektu. Z pojęciem tekstury kojarzą nam się przede wszystkim takie cechy jak szorstka, gładka czy aksamitna. Ale powierzchnia może być również zimna, twarda albo mokra. W rzeczywistości jakiekolwiek uczucie dotykowe, które możemy sobie wyobrazić jest teksturą.
Tekstura jako element projektowania ma właściwości podobne do koloru – nie może funkcjonować w oderwaniu od innego elementu projektowania typu linia czy kształt. Jest używana przede wszystkim do uwydatniania innych elementów i od nich uzależniona.

Tekstura a wzór

Tekstura odnosi się do właściwości powierzchni podczas gdy wzór to powtórzenie jakiegoś graficznego motywu. Tekstura odwołuje się do zmysłu dotyku natomiast wzór to wzrokowe rozpoznanie serii powtarzających się elementów. Komponenty tekstury są rozmieszczone na powierzchni w sposób losowy i nieregularny, co sprawia, że jest ona postrzegana jako organiczna i naturalna. Wzór wymaga powtarzalności. Im bardziej regularne powtarzanie, tym silniejszy wzór. Jego zaplanowana struktura sprawia, że jest odbierany jako coś sztucznego, matematycznego i produkowanego masowo.
Wzory są generalnie bardziej dostrzegalne niż tekstury i silniej przyciągają uwagę.

Tekstura i wzór

Tekstura i wzór

Rodzaje tekstur

  1. Rzeczywiste – określane również jako fizyczne czy dosłowne, są realną właściwością powierzchni obiektu. Papier, drewno, piasek, szkło czy płótno to tekstury rzeczywiste. Ich właściwości fizyczne są odczuwalne dotykiem.
    W przypadku tego typu tekstur ważne jest światło, które wpływa na spostrzeganie powierzchni i jej odbiór. Intensywne światło na gładkiej powierzchni może zmniejszyć czytelność obrazu, podczas gdy to samo światło może stworzyć silny, widoczny kontrast na powierzchni typu drewno czy płótno.
  2. Wizualne – wyobrażenie (iluzja) tekstury rzeczywistej na powierzchni obiektu.  Wyobrażamy sobie co byśmy czuli dotykając czegoś, ponieważ dotykaliśmy tego już wcześniej.  Wiemy, że woda jest mokra a lód zimny. Tekstura wizualna odwołuje się więc do naszych doświadczeń dotykowych.
  3. Pośrednie– tekstury wizualne, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Najczęściej są wykorzystywane w pracach abstrakcyjnych.

Rola tekstury w projekcie

Wszystkie rodzaje tekstur są ważne dla projektanta, ale tekstura wizualna jest częściej wykorzystywana w projektowaniu graficznym niż rzeczywista. Tekstura jako związana ze zmysłem dotyku, może nadać kompozycji głębi i przybliżyć ją do rzeczywistości. A rzeczy i zjawiska, które wydają się bardziej realne często budzą silniejszą reakcję emocjonalną.
Tekstura, wraz z innymi elementami w kompozycji, może nieść ze sobą różne rodzaje emocji i komunikatów. Niektóre powierzchnie są zachęcające, niektóre odpychające i tak samo tekstury, które sugerują te powierzchnie. Chropowate powierzchnie są wizualnie aktywne i kinetyczne, podczas gdy gładkie – pasywne i spokojne.
Odpowiednio zastosowana tekstura dodaje kompozycji  atrakcyjności i zróżnicowania.

Sposoby tworzenia tekstur

Papier teksturowany

Każdy materiał i struktura ma swoją własną, nieodłączną teksturę i musi to być wzięte pod uwagę podczas projektowania kompozycji.  Najpowszechniejszy nośnik – papier- ma również różne rodzaje powierzchni i różne wykończenia. Są papiery gładkie, szorstkie, miękkie, powlekane czy matowe.
Papiery powlekane są doskonałe do reprodukcji  kolorów i dobrze oddają detale  ponieważ atrament pozostaje na powierzchni papieru. Relatywna gładkość papierów powlekanych może wydawać się zimna i bezosobowa ale również wytworna, luksusowa i nowoczesna.
Papier niepowlekany  posiada szeroką gamę powierzchni, od relatywnie gładkich do bardzo szorstkich.  Niepowlekane powierzchnie odbierane są jako organiczne, bardziej osobowe i cieplejsze.
Na odbiór projektu wpływa również gramatura i przezroczystość papieru.

Jeśli mamy wpływ na wybór papieru, wybierajmy taki, który pasuje do przekazywanego komunikatu i elementów kompozycji.  Podczas gdy łatwo zasymulować szorstką teksturę na gładkim papierze, użycie „gładkiej” tekstury, np. satyny na papierze szorstkim zmieni jej wygląd. Niektóre papiery teksturowane mogą również mniejszać czytelność tekstu, tak jak niektóre tekstury wizualne używane w charakterze tła.

Techniki drukowania

Niektóre tekstury są dodawane po zakończeniu procesu projektowania. Wytłaczanie , foliowanie czy lakierownie to przykłady tekstur dodawanych podczas lub po wydrukowaniu.

Tekstury wizualne

Ze względu na sposób wykonania tekstury wizualne  możemy podzielić na:

1) fotografie rzeczywistego obiektu z teksturą lub samej tekstury

2) tekstury tworzone za pomocą oprogramowania graficznego

3)  tekstury symboliczne zbudowane z linii i kształtów.

 

Tekstury wizualne

Tekstury wizualne

Stosowanie tekstur – przydatne wskazówki

Uważnie dobieraj tekstury. Uycie wielu różnych tekstur może być dezorientujące i źle wpływać na odbiór projektu jako całości.  Nieodpowiednio użyta tekstura może być mało efektywna. W projekcie logotypu tekstura powinna zostać zmniejszona do minimum, podczas gdy na stronach www lub w druku offsetowym można jej używać więcej.

Nie odciągaj uwagi od kluczowych elementów projektu. Jeśli tekstura działa rozpraszająco i odciąga uwagę od tego co jest sednem projektu to znaczy, że jest użyta nieprawidłowo.

Zwracaj uwagę na styl tekstury. Używaj podobnego stylu tekstury tworząc powtórzenia.  Tekstury nie powinny być użyte w sposób, który wywołuje wrażenie chaosu i dezorganizuje projekt. Projekt musi być spójną całością i podobne tekstury mogą w tym pomóc.

Eksperymentuj z efektami. Spróbuj, np. rozmyć fakturę w kierunku jednolitego koloru lub mniej zauważalnej wersji. Upewnij się, że najbardziej widoczna część znajduje się w obszarze, gdzie jest potrzebna – podświetlając główną cechę lub przyciągając uwagę do miejsca, które tego wymaga.

Tekstura jest ważnym, chociaż nie najważniejszym elementem  projektowania. Jest wiele przykładów projektów bez użycia tego elementu gdyż projektanci, obawiając się użycia tekstury w nieodpowiedni sposób, w ogóle unikają jej stosowania.  Próby i eksperymenty to jednak jedyna droga do zbadania i wykorzystania pełnego potencjału tego elementu projektowania.

Możesz skomentować wpis, lub utworzyć trackback z własnej strony.

Skomentuj