Elementy projektowania >> Kolor > Dobór kolorów – zestawienia i hierarchia barw

Zestawienia barw

Najprostszą metodą doboru harmonijnej palety barw jest wyjście od schematów opartych na kole kolorów. Można wykorzystać w tym celu bezpłatne, dostępne on-line narzędzie – Adobe Kuler.

 

Zestawienia oparte na kole kolorów

Schemat achromatyczny – kolor biały  i czarny oraz wszystkie odcienie szarości z środkowej części koła kolorów.

Schemat monochromatyczny – jeden kolor wraz z jego odcieniami, tintami i zróżnicowanym nasyceniem. Na kole kolorów to linia biegnąca od środka do krawędzi koła.

Schemat analogowy – trzy kolory występujące na kole kolorów obok siebie. Schemat można uczynić bardziej interesującym stosując odcienie i tinty.

Schematy kolorystyczne 1

Schematy (od lewej): achromatyczny, monochromatyczny, analogowy

Schemat komplementarny (dopełniający) – dwa kolory leżące po przeciwnej stronie koła kolorów plus ich tinty i odcienie. Schemat o wysokim kontraście.

Uwaga: użycie kolorów komplementarnych o tym samym nasyceniu i jasności może wywołać wibracje na zetknięciu się tych kolorów. Lepiej tego unikać zostawiając, np. pomiędzy nimi białą przestrzeń lub wstawiając jakiś kolor przejściowy.

Schemat komplementarny rozdzielony – zestawienie określonego koloru z dwoma kolorami występującymi po obu stronach koloru dopełniającego. Zestawienie kontrastowe, ale bez tak silnego napięcia jak w przypadku prostego schematu komplementarnego.

Sch. komplementarny i komplementarny rozdzielony

Schematy (od lewej); komplementarny, komplementarny rozdzielony

Triada – kompozycja trzech kolorów występujących na kole kolorów w równej od siebie odległości.

Tetrada – cztery kolory złożone z dwóch par kolorów komplementarnych (dopełniających). Najlepszą metodą jest użycie jednego koloru jako dominującego a pozostałych w formie akcentów.

Triada i tetrada

Schematy (od lewej): triada, tetrada

 

Dobór kolorów

Proces doboru koloru można podzielić na kilka kroków:

  1. Zdefiniowanie celu, który chcemy osiągnąć przy pomocy koloru, z uwzględnieniem docelowych odbiorców
  2. Wybór jednego koloru głównego, dopasowanego do tego celu
  3. Dobór schematu kolorów, w którego centrum jest wybrany kolor
  4. Dopasowanie wybranego schematu do indywidualnych potrzeb projektu.

Przy komponowaniu schematów istotne jest używanie tint i odcieni, gdyż to dodaje kompozycji głębi. Używanie jedynie kolorów czystych tworzy kolorystykę zdecydowaną, ale czasami mało interesującą. Kolory czyste dobrze jest używać w małej ilości w formie akcentów.

Do każdego schematu można dodać kolory neutralne. Najłatwiejsze w zastosowaniu są czerń i biel ale zamiast nich można użyć bardzo jasnej lub bardzo ciemnej szarości.
Dodanie brązów, beży i nieczystych bieli jest trochę trudniejsze i wymaga wprawy.  Użycie brązów sprawia, że cała paleta wygląda cieplej. Generalnie zimny szary i czysty szary są lepsze dla bardziej nowoczesnych projektów. Dla tradycyjnych bardziej pasują cieplejsze szarości i brązy .

Uwaga: kolory na monitorze, nawet skalibrowanym wyglądają inaczej po wydrukowaniu, dlatego dobrze jest używać próbników kolorów lub wykonywać wydruki próbne.

Hierarchia barw

Jedne barwy dominują nad innymi nawet użyte w tych samych proporcjach. Generalnie kolory ciepłe wysuwają się na pierwszy plan a kolory chłodne cofają.

Kiedy czerwony, żółty i niebieski występują w równych proporcjach kolorem dominującym jest czerwień, w następnej kolejności żółty a na końcu niebieski.

hierarchia-barw

Hierarchia barw

W równych proporcjach kolory czyste dominują nad tymi mniej nasyconymi a kolory o większej jasności nad ciemniejszymi. Dzieję się tak dlatego, że odbijają więcej światła, co przyciąga uwagę. Zaleca się używać kolory dominujące w mniejszej ilości w formie akcentu.

Siła koloru zależy również od jego ilości:

  • kolor użyty w relatywnie dużej ilości staje się kolorem dominującym
  • relatywnie mały obszar ale o dużym kontraście z powodu zmiany nasycenia, jasności czy barwy  tworzy akcent kolorystyczny
  • jeśli używamy dużych obszarów jasnej barwy, cały obszar wyda się jasny i na odwrót.

 

Możesz skomentować wpis, lub utworzyć trackback z własnej strony.

4 odpowiedzi do “Elementy projektowania >> Kolor > Dobór kolorów – zestawienia i hierarchia barw”

  1. Jarek pisze:

    Kolejny ciekawy artykuł Pani autorstwa :-)
    Powoli staję się fanem tej strony…:-)

  2. Piotr pisze:

    Trochę teorii i życie staje się prostsze. Dziękuję.

Skomentuj