Elementy projektowania >> Kolor > Znaczenie kolorów zimnych

Kolory zimne – zielony, niebieski i fioletowy, są bardziej stonowane niż ciepłe. To kolory natury, wody i nocy. Mają działanie uspokajające i relaksujące. Tylko niebieski wśród kolorów zimnych jest kolorem podstawowym, co oznacza, że dwie pozostałe barwy to kombinacje niebieskiego z kolorami ciepłymi (żółtym dla zieleni, czerwonym dla fioletu). W związku z powyższym zielony posiada część atrybutów koloru żółtego a fioletowy – czerwonego.

Kolory zimne

Kolory zimne

Kolor zielony

Zielony jest kolorem natury. Łączy energię żółtego z uspokajającymi właściwościami niebieskiego. Symbolizuje początek, wzrost i odnowę, dostatek oraz nadzieję. W znaczeniu negatywnym wyraża brak doświadczenia, niepewność i losowość (zielone stoły w kasynie). W ruchu drogowym kolor zielony oznacza bezpieczeństwo (zielone światło).

Dla wyznawców islamu zielony jest symbolem zbawienia, w Chinach jest kojarzony z  hańbą, a w Afryce Północnej z korupcją.

Zielony uspokaja i równoważy emocje oraz zwiększa jasność umysłu. Jasne zielenie są energetyzujące i żywe, ciemne – bardziej stabilne – budzą skojarzenia ze światem finansów.  Kolor zielony można stosować w projektach związanych ze zdrowiem, odnową i naturą oraz bankowością.

Kolor niebieski

W odróżnieniu od emocjonalnych kolorów ciepłych, niebieski odnosi się do świadomości i intelektu. To barwa nieba i wody, kojarząca się z głębią i spokojem. Symbolizuje stabilność, zaufanie, mądrość, wiarę i prawdę. Ale wiąże się również ze smutkiem, zadumą i melancholią.

Kolor niebieski ma duchowe i religijne powiązania w wielu kulturach i tradycjach. W katolicyzmie to kolor Matki Boskiej, w Meksyku – kolor żałoby a wg Greków odstrasza złe duchy i zapobiega nieszczęściom.

Niebieski działa uspokajająco, obniża tętno, zmniejsza strach i napięcie. Jasne, błękitne odcienie są relaksujące, jaskrawe – orzeźwiające i odświeżające a odcień granatowy ma dużą moc i jest bardzo autorytatywny. Partie polityczne, siły porządkowe i organizacje religijne często używają odcienia granatowego. Pasuje on również do stron firmowych i projektów gdzie ważna jest wiarygodność i profesjonalizm.
Niebieski jest bardzo dobrym wyborem do promocji produktów związanych z czystością, powietrzem i niebem, wodą i morzem. Ponieważ zmniejsza apetyt nie nadaje się do projektów związanych z żywnością i gotowaniem.

Kolor turkusowy

Turkusowy – połączenie niebieskiego z zielonym – przejmuje ich właściwości uspokajające. Turkusowy uspokaja i nastraja duchowo, pomaga odzyskać energię i pozytywne nastawienie.

Jest odpowiedni dla projektów związanych z nauczaniem, mediami, wystąpieniami publicznymi i komputerami. Pasuje również do branż porządkowych i związanych z wodą.

Kolor fioletowy

Fiolet wyraża duchowość i kreatywność, tajemniczość i magię (ulubiony kolor księży i astrologów). Ciemny fiolet jest symbolem władzy i bogactwa.

W Tajlandii fioletowy jest kolorem żałoby. W chrześcijaństwie purpurowy odcień fioletu symbolizuje  mękę Chrystusa.

Ciemny fiolet, zwłaszcza w połączeniu z kolorem złotym, może dodać do projektu wrażenie zbytku i bogactwa.

Kolor lawendowy

Lawendowy odcień fioletu to dojrzały róż. Sugeruje kobiecość w połączeniu z wdziękiem i elegancją.  Przez długi czas lawenda była ulubionym kwiatem i kolorem wytwornych dam.

W projektach, w których docelowym odbiorcą jest kobieta lawenda może posłużyć do wzbudzenia nostalgicznych i romantycznych uczuć.

 

Możesz skomentować wpis, lub utworzyć trackback z własnej strony.

Skomentuj