Jak zautomatyzować i przyspieszyć pracę nad projektem?

W codziennej pracy musimy nieraz wykonywać serie powtarzających się czynności typu konwertowanie zdjęć RGB na CMYK, zmiana ich rozmiaru czy rozdzielczości.

Programy pakietu Creative Suite takie jak Photoshop i Illustrator posiadają możliwość automatyzacji pracy poprzez zapisanie serii poleceń w formie operacji.

W obu aplikacjach znajdują się nawet gotowe operacje ale prędzej czy później może pojawić się potrzeba stworzenia nowej czy przekształcenia istniejącej.

Tworzenie nowej operacji polega na nagrywaniu stosowanych w danej chwili poleceń i narzędzi. Używane polecenia i narzędzia są dodawane do operacji, aż do zakończenia nagrywania. Wykorzystywana jest do tego paleta Operacje z menu Okno.

Bezpieczniej jest pracować na kopii pliku, zwłaszcza w przypadku operacji zawierającej dużo poleceń bo cofnięcie niezamierzonych zmian może okazać się niemożliwe.

Menu panelu /Operacje/

Menu panelu /Operacje/

Załóżmy, że chcemy zautomatyzować operację, polegającą na zmianie profilu obrazka z CMYK na RGB i zapisanie go w formacie JPG dla potrzeb Internetu.

    1.  Otwieramy plik, w którym chcemy zapisać operację.
    2. Z menu panelu wybieramy polecenie Nowa operacja lub klikamy ikonę nowej operacji na dole panelu
    3. Wpisujemy nazwę operacji i wybieramy zestaw operacji, w którym będzie ona przechowywana
    4. Możemy określić opcje dodatkowe, tj.
      • przypisać operacji skrót (w systemie Windows nie można używać klawisza F1, ani używać klawiszy F4 i F6 w połączeniu z klawiszem Ctrl).
        Uwaga: Jeśli do operacji zostanie przypisany skrót, który jest już używany przez inne polecenie, to skrót będzie wywoływał operację zamiast tego polecenia.
      • przypisać kolor, w jakim operacja będzie wyświetlana w trybie przycisków.
    5. Klikamy przycisk Nagraj, i od tego momentu rozpoczyna się zapis sekwencji wykonywanych operacji.
Nowa operacja

Definiowanie nowej operacji

Ważne: Nagrywając polecenie Zapisz jako, nie należy zmieniać nazwy pliku. Po wpisaniu nowej nazwy, nazwa ta zostanie nagrana i używana przy każdym odtwarzaniu operacji. Przed zapisaniem, przy przechodzeniu do innego folderu, należy wybrać inne położenie bez określania nazwy pliku.

  1. Wykonujemy operacje i polecenia, które mają być nagrane.
  2. Aby zakończyć nagrywanie, klikamy przycisk Zatrzymaj wykonywanie lub nagrywanie lub wybieramy polecenie Zatrzymaj z menu panelu Operacje. Utworzoną operację możemy wykorzystywać do obróbki innych plików.

Możemy ją dokładnie zbadać poprzez rozwijanie strzałek po lewej stronie poleceń.

Możemy wyłączać lub włączać poszczególne polecenia poprzez zaznaczenie lub odznaczenie pola wyboru na lewo od polecenia.

Możemy dodać więcej poleceń poprzez zaznaczenie operacji i kliknięcie przycisku Zacznij nagrywanie.

Możemy zmieniać kolejność poleceń poprzez przeciągnięcie jej w inne miejsce.

Możemy zmienić ustawienie danego polecenia poprzez podwójne kliknięcie jego nazwy, zmianę ustawień w otwartym oknie dialogowym i naciśnięcie przycisku Enter.

Możemy także usunąć zaznaczone polecenie klikając na ikonę kosza w prawym dolny rogu ekranu.

I tak dzięki zautomatyzowaniu powtarzalnych operacji możemy zaoszczędzić sporo czasu.  🙂

Możesz skomentować wpis, lub utworzyć trackback z własnej strony.

2 komentarze do “Jak zautomatyzować i przyspieszyć pracę nad projektem?”

  1. Emilia napisał(a):

    Pakiet Adobe nie Creative Suite. Creative Suite to kolejna odsłona w skrócie Adobe CS 5 (np. bo są i inne numery). Wcześniej było tylko Adobe 5, 6, 7, potem poprawili, polepszyli i dodali CS.

  2. Magda napisał(a):

    Tak było…pamiętam jeszcze Photoshopa z cyfrą 4…
    ale nie pamiętam czy miał operacje 🙂

Skomentuj